Web nagy képernyőn és pici kijelzőn

portál laptop kijelzőnMielőtt a honlapok megjelenését mobil képernyőre, az okostelefon kijelzőjére kezdték volna optimalizálni (kb. 2010 óta már ez a trend), és mielőtt ezt a Google-keresésekben való jó megjelenés szinte kötelezővé tette, nos azelőtt a weboldalak vizuális, grafikai  optimalizálásának egyetlen célja azt volt, hogy egy PC vagy laptop monitorján jól jelenjen meg: a 13 hüvelykesen ugyanúgy, mint a 19 coloson. Mivel ez a méretbeli különbség nem túl nagy, a feladat könnyen megoldható volt, és ha akkoriban megkérdeztek egy internet-felhasználót, hogy mi is az a "portál", akkor mindenekelőtt a következőt válaszolta: "Ez egy web-oldal, amelyen sokminden megtalálható". Igazat mondott, a portálokra jellemző volt a vagy inkább 3 hasábos felosztás és az asztali számítógép vagy notebokk képernyőjét kötöltve egyszerre nagyon sok információ jelent meg rajta.

Legfelül mondjuk elhelyezték 2-3 kiemelten fontos cikk fotóját, egymondatos ajánlóját. Balra fent mondjuk kapcsolódó tematikos oldalak linkjeit láttuk, alatta más általános infók, valutaárfolyamtól időjárásig, még lejjebb elfért egy kapcsolódó hirdetés. Középen a legujabb cikkek bevezetői sorakoztak, görgetés nélkül háromba-négybe is beleolvashattunk és továbbkattinthattunk a cikkre. Jobbra fent olvashattuk mondjuk a legfrissebb hozzászólásokat, alatta a legnépszerűbb cikkeklistáját, még lejjebb például egy másik portál frissei voltak kilistázva. Egyszerre láttunk mindent, és csak egyet kellett görgetni, hogy új és újabb elágazások sokasága nyiljék.

Ehhez képest ma ha egy okostelefon kijelzőjén jelenik meg a portál, azon alig van hasznos infó, az új cikk bevezetőjén kívül alig is látunk valamit, meg kell nyitnunk a MENÜt, ha mást is szeretnénk. Nem könnyű tájékozódni, régebbi anyagok "csak úgy" soha nem bukkannak fel, ha nem keresünk valamit tudatosan, a teljes rendszerből szinte semmit (illetve egyszerre mindig csak egyvalamit) ismerhetünkmeg.
Ma első megjelenésében szinte nincs különbség egy bármilyen hatalmas portál és az egyetlen oldallal rendelkező szerényke honlap között.
Cikkünk egy korábbi állapottal foglalkozik. Kis időutazásunk abba a korba repít, amikor a honlapokat, így a portálokat asztali számítógépek pixeleire és a laptopok kijelző-méretére optimalizálták.

Mi az internetes portál?

A fogalmak minden korszakváltásnál új jelentéstartalmat kapnak. Ha megkérdezünk egy mai internet-felhasználót, hogy mi is az a "portál", akkor mindenekelőtt a következőt válaszolja: "Ez egy web-oldal, amelyen sokminden megtalálható". És csak az építészmérnökök emlékeznek arra, hogy a portál eredetileg egy épület főbejáratát jelenti. A web-helyek tulajdonosai számára a "portál" szó teljesen elvesztette az eredeti jelentéstartalmát. Ma már nem nevezünk feljóhasználói kisebb web-oldalakat, blogokat portáloknak. Ezért próbáljuk meghatározni, mi is az internet-portál.

Mit nevezünk portálnak?

A legegyszerűbb meghatározás a következő: a portál egy olyan web-oldal, amelyről az internetező rendszeresen kezdi a szörfözést, s melyet megtesz böngészője kezdőlapjává. Az utóbbit nem fontos betartani, ugyanis a kezdőlapok minősége igen változó. A klasszikus, "tudományos" meghatározása a portálnak a következő: "A portál a hálóra való csatlakozás kiindulópontja, kezdőlap, amely különféle szolgáltatásokat nyújt, és kalauzolja a felhasználót az interneten".

A szolgáltatások többnyire ingyenes levelesláda, cset, fórumok és személyes honlap-készítőkből állnak. Magukban foglalnak katalógusokat, keresőrendszereket, híreket, leírásokat, játékokat, kapcsolatokat a kereskedelmi internet-rendszerekhez stb.".
Természetesen az "stb." kizárólag a portál tulajdonosának fantáziájától és lehetőségeitől függ. A portálnak rendelkeznie kell különféle web-szolgáltatásokkal, más oldalakra való hivatkozásokkal, mindezt úgy oldva meg, hogy az minél nagyobb felhasználó rétegnek feleljen meg. Minden portálnak rendelkeznie kell a navigációt elősegítő eszközökkel, hogy a felhasználó meg tudja találni a számára fontos dolgokat.

A navigációs részen kívül szolgáltatás elemeinek is jelen kell lenniük. A portálok mindazt kínálják ingyen, amiért az internet-szolgáltatónak fizetni kell. Az eredeti elképzelés: levelesláda, különböző fórumok és egyéb társalgási lehetőségek, csetek, web-oldal készítők és tárhely az egyéni oldalak számára. A nem szakosodott portálokon ismerkedni is lehet és virtuális képeslapokat is küldhetünk. Végül is, az ingyenes szolgáltatások meghatározzák a portálok arculatát.

Az univerzális, "horizontális" portálok igyekeznek felölelni az egész piacot, és minél több szolgáltatást nyujtani. Egy teljes értékű portál harmadik összetevője az eredeti tartalom. A különböző portálokon értelemszerűen mindhárom összetevő eltérő jellegű.
Nézzük, hogyan valósul meg ez a gyakorlatban.

Horizontális portálok

Történelmileg úgy alakult, hogy a legismertebb és legsikeresebb internet-portálok a keresőrendszerek és a katalógusok körül jelentek meg. Portálokból, ha a szó szoros értelmét vesszük, nincs is olyan sok: minden szinten (globális, nemzeti, regionális) egy van belőlük. Ugyanakkor a számuk egyre csökken. "Az erősebb győz" -- ez az elv az internetre is igaz.

Portálok és reklámok az interneten

A portálok megjelenése és fejlődése annak a biztosítéka, hogy az internetbe komoly reklámpénzek kerülnek befektetésre. Emlékezzenek, milyen volt a helyzet 5-6 évvel ezelőtt: különböző honlapok sokasága, különféle információkkal, miközben lehetetlen volt bármit is megtalálni. Ilyen körülmények között pénzt fektetni internet-reklámba azt jelentette, hogy pénzt fektetünk a semmibe.

Az információ-lavina kezelését a hamarosan megjelenő portáloknak kellett végezniük. Törvényszerű, hogy éppen a portálok ajánlották fel elsőként a reklámügynökségeknek a többé-kevésbé civilizált módon történő pénzköltést. A reklámügynökségek megértették, hogy kivel érdemes együtt dolgozni az interneten. Az egyik internet-reklám szakember a következőket mondta: "A legnagyobb reklámköltségvetésük azoknak van, akik tömeges felhasználásra ajánlanak árucikkeket és szolgáltatásokat. Nekik minél nagyobb tömegeket kell felölelniük. Mivel a portálok abszolút mértékben fel tudják ölelni a tömegeket, így ki tudták dolgozni azt az üzleti modellt, amely a reklámok profitján alapszik". Fontos megemlíteni továbbá az "emberi tényezőt". Arról van szó, hogy a portálok, eltérően az egyéb internet-szolgáltatásoktól, sokoldalúan képzett munkatársakkal rendelkeznek, többek között marketing- és reklám-szakemberekkel. Ez azt jelenti, hogy náluk a reklámozókkal való kapcsolat teljesen más szinten van.

Közrejátszott az is, hogy a portálok hatékonyabbak technológiailag, ugyanis a felhasználókra fordított összegek jóval kisebbek, mint az egyéb információt terjesztő tényezőknél (újság, rádió, tv). Hiszen a továbbító állomások vagy a kábeles hálózat sokkal többe kerülnek, mint a szerverek létrehozása. A portálok kevesebb emberi munkaerőforrást igényelnek. Ennek köszönhetően a portál (amely reklámot hordoz) fenntartása kevesebbe kerül.

A portál fő feladata, hogy üzletileg sikeres maradjon, a felhasználó minél több időt töltsön el rajta. Érthető, hogy egy egyszerű keresőrendszer vagy katalógus a felhasználót nem tudja sokáig lekötni. Éppen ezért a Rambler és a Google a maga idejében újabb szolgáltatások megjelentetésére és a tartalom kiszélesítésére kényszerült. Hiszen minél több oldalt néz meg a felhasználó, annál több fejlécet lát, vagyis annál több reklámot olvashat el. Ezért is fejlődnek a portálok a navigációs jellegzetességek irányából a szolgáltatások és a tartalom felé. A lényeg: minél több reklámcsík (banner) megjelenítés.

A webportálok jövője

A 2000-2001-es "internet-gazdaság" csődje nagyon sok induló portált temetett el. Néhány vezető portál maradt a felszínen, melyek jelenleg harcolnak egymással a felhasználók és a reklámozó ügyfelekért. A szakemberek szerint ez a harc 2004 elejére kristályosodik ki. Ennek következtében, figyelmen kívül hagyva azt, hogy a világháló bővülni fog, gyakorlatilag esély sincs arra, hogy két-három vezető portálon kívül a többiek anyagilag önállóak tudjanak maradni.

A "horizontális" portálok vagy tönkremennek, vagy tovább léteznek a meglévő pénzükből, de reális jövedelemre nem számíthatnak. A reklámokat kínálók pénzét a szakosított ("vertikális") portálok nyerik el.

Ma már sokkal előnyösebb reklámozni az árucikket egy létező szakosodott portálon, mint minél több felhasználót gyűjteni az összportálokon. A reklámpénzek egy része úgyis elmegy a szűk tematikával rendelkező web-oldalakra. Ez könnyen megmagyarázható: a kiadások egy vásárló megszerzésére valamilyen árucikknél vagy szolgáltatásnál a tematikus oldalakon sokkal alacsonyabbak, mint a "horizontális" esetében, ahol a felhasználók "szétfolynak".

Így vagy úgy, de a portálok még nagyon sokáig ugyanazok a "herkulesi oszlopok" maradnak, amelyeken ma az egész WORLD WIDE WEB nyugszik.

 


Internet, irodalom és nemzeti identitás